pero u šaci

Bijelo na Crnom | Crno na Bijelom

petak, 30.10.2009.

nećeš ga naći


Heidegger je u filozofiji zapamćen po tome što postavlja pitanje ''bitka'' (Sein), odnosno, čini razliku između pojmova ''bitak'' i ''biće''. Sve što postoji samim time posjeduje ''biće'', ali ne nužno i ''bitak''. U tome je ključna razlika između ''esencije'' (imamentne svim ''bićima'') i ''egzistencije'' (svojstvene jedino onome što ima ''bitak''). Samo za onoga tko ''brine o bitku'', tko je ''pastir bitka'', tko ga nije ''zaboravio'', može se reći da ga karakterizira ''egzistencija''. Stijena jest, ali ne egzistira. Stablo jest, ali ne egzistira. Konj jest, ali ne egzistira. Anđeo jest, ali ne egzistira. Bog jest, ali ne egzistira. Tako nas uči Heidegger: Čovjek jedini egzistira.

Ako je čovjek.

Premotajmo 2,5 milenija unatrag: Diogen usred bijela dana po gradu nosi svijeću, objašnjavajući: ''tražim čovjeka''. Što sad to treba značiti – da čovjeka sred toliko ljudi treba tražiti svijećom?! Ili kako je jednom iz svoje bačve stao dozivati ''Ljudi! Ej, ljudi!'' – a kad se narod okupio počeo ih mlatiti štapom: ''Ljude sam zvao, a ne smeće!'' Ili kad ga je na izlasku iz kupališta netko pitao ima li mnogo ljudi unutra: ''Odgovor je glasio: 'Ne!' 'A da li ima mnogo svjetine?' To je potvrdio.''

Photobucket

Peter Sloterdijk nalazi da je Diogen bio prvi egzistencijalist. Egzistencijalizam: da čovjek bira sebe. Ali ''izbor'' možda nije prava riječ, prije bi se radilo o ''otporu''. To je kao u podivljaloj vodi: kad toneš, izbor ti se svodi samo na to da se moraš zubima i noktima čupati, gristi, boriti se protiv utapanja, da te matica ne povuče dolje, da ne budeš samo još jedna ovca što bleji u stadu (u svjetini). ''Tražim čovjeka'': to je vrijednosna kategorija. Od Diogena do Heideggera, čovjek nisi samom pripadnošću vrsti, nego u onoj mjeri u kojoj si se uspio othrvati svom ''bezličnom se'', karakteriziranom ''zaboravom bitka'', u lagodnom nemisaonom životu prema podrazumijevajućem kodeksu mišljenja i ponašanja (''kolektivnom nesvjesnom'') svoje sredine. Ne smiješ se jeftino p(r)odavati!

Sudbina životinja je da od rođenja do smrti ne mogu sebe birati: kao automati. Sve jedinke su unaprijed predodređene za cijeli život onime što je priroda upisala u esenciju vrste. Obično se govori da čovjek zaslužuje povlašteno mjesto na ljestvici bića, zato što jedini u prirodi posjeduje refleksivnu svijest. On je možda biološki obična životinja, no ontološki je drugog reda: u posjedu je ''bitka'', ''egzistencije'', ima opciju da ne bude determinirani automat. Ali ako će ostati bijela ovca, životinja čopora, puka funkcija svoje sredine, sebi ''dana'', koja je onakva kakvoj joj je određeno da treba biti, zar ne stoji da ga se onda komotno i nije moralo proglašavati nečim drugim od tipa primata? Dobro, ne kažem, i čovjek stada je još uvijek više biće od obične vrste majmuna, ali nikako u smislu ontološkog skoka. Samo u onom slijedu u kojem je taj majmun kompliciranije biće od koze, koza od bukve, bukva od alge, alga od amebe, itd.

Hermann Hesse u jednom eseju nabraja što sve na zemlji ima neki svoj ''vlastiti smisao'' (svaki kamen, travka, cvijet, grm, životinja). Postoje samo dva jadna, prokleta bića na Zemlji kojima nije dopušteno slijediti taj vječni poziv i biti onakvi, rasti onako, živjeti i umirati kako im naređuje duboko ukorijenjen vlastiti smisao. Samo su čovjek i domaća životinja koju je on pripitomio osuđeni na to da ne slijede zakon života i rasta, već nekakve zakone koje su ljudi ustanovili i koje, s vremena na vrijeme, ljudi uvijek ponovo krše i mijenjaju. Interesantna je igra riječi u naslovu eseja: die Eigensienn, što na njemačkom znači svojeglavost – dok riječ ''eigen'' znači vlastit, a ''der Sinn'' smisao. Ljudska vrijednost je po Hesseu jednostavno definirana: Ima jedna vrlina koju vrlo volim, jednu jedinu. Samo ta jedna: vrlina zvana die Eigensienn. Jedino, kaže, treba žaliti što je ta vrlina tako malo poštovana: ona važi čak za porok, ili pak za nepristojnost koju treba žaliti; čovjekov smisao krda od svakoga zahtijeva prije svega prilagođavanje i podređivanje. Usuprot svojeglavosti, učitelji nam trube o brojnim drugim vrlinama, s tim što bi se sve te mnoge vrline koje je čovjek izmislio mogle obuhvatiti jednom riječju: poslušnost.

Nietzsche-Zaratustra dodatno pojašnjava: Danas su, naime, mali ljudi postali gospodari: svi oni propovijedaju podavanje i skromnost i lukavost i marljivost i obzir i jedno dugo i-tako-dalje malih kreposti. Umjesto puno malih kreposti puno je bolje imati samo jednu, ali vrijednu – onu pravu, presudnu, odlučujuću: die Eigensienn. Ljubim onog koji ne zadržava za sebe ni kapljicu duha, već čitav hoće da je duh svoje kreposti: tako prelazi on kao duh preko mosta. Ljubim onog koji iz svoje kreposti čini svoju sklonost i sudbu: tako on zbog svoje kreposti još živi i više ne živi. Ljubim onog koji ne želi i odviše tih kreposti. Jedna je krepost kreposnija no dvije kreposti, jer je ona više čvor za koji se hvata sudba.

Kao što je esencija antilope u tome da pase savanu, a esencija lava da proždire antilopu, Hesse upravo u ''egzistenciji'' gleda esenciju čovjeka (''zakon života i rasta'').To je kapitalni smisao njegova boravka na planetu (Nietzsche bi rekao: smisao zemlje; i ostanite mi vjerni zemlji, braćo moja, sa snagama vaše kreposti.) Kad su Diogena pitali zašto ide u kazalište onda kad svi iz kazališta izlaze, odgovorio je: to je princip cijelog mog života. Ljudsko biće koje je čovjek (crna ovca, eigensiennovac) treba svijećom tražiti. Ali zato se po trgovima okuplja napretek smeća (valjanih bijelih ovaca). I ako će biti nekakvoga morala, tj. poretka vrijednosti među ljudima, onda on mora biti svezan uz taj kapitalni smisao, to pitanje svih moralnih pitanja. Hoće li čovjek biti čovjek, biće s jajima i kralježnicom, ili samo viši primat utopljen u matici?


- 23:37 - slušam (7) - printaj - #

<< Arhiva >>

ARHIVA
GUZA + NJUŠKA
- 2009/08 - Gledanost
- 2009/09 - Cipelarenje
- 2009/10 - Guza, njuška, sise
- 2009/11 - Ispravno
- 2010/02 - Svjedok na instrukcijama
- 2011/03 - Ispričat ću vam nešto...
- 2011/10 - Živjeti s istinom
- 2011/11 - Dan mrtvosti
- 2013/04 - Kap
- 2013/05 - Zakletva
- 2014/09 - Mjesto s kog se vidi odlično
- 2016/01 - Nikad kao Bandatar
- 2016/10 - Crna rupa crnih rupa
- 2016/10 - Uspomene iz zelene šume
- 2016/10 - Gerontodozdo ili gerontodozgo?
- 2017/02 - Anatomija nelagode
CARPE DIEM
- 2009/09 - Ratni dnevnici
- 2010/01 - Vječno vraćanje
- 2010/10 - Post koji nisam napisao
- 2014/12 - Dvanaest - puta dva, puta četiri, puta tri
- 2015/05 - Eros i tanatos - nostalgija za sobom
- 2015/07 - Zaokruženje Arsena
- 2016/07 - Vremeplov razmontiranog procesa
- 2017/02 - Rijeka zapelosti
ČOVJEK U FUTROLI
- 2009/10 - Sv. Ante u ćuzi
- 2011/03 - Čovjek u futroli (1)
... 2011/03 - Čovjek u futroli (2)
... 2011/03 - Čovjek u futroli (3)
... 2011/03 - Čovjek u futroli (4)
... 2011/03 - Čovjek u futroli (5)
... 2011/03 - Čovjek u futroli (6)
... 2011/03 - Čovjek u futroli (7)
- 2011/06 - Ateistička propaganda
- 2011/06 - Čedna
- 2011/10 - Demonska ljepota žene
- 2012/09 - Demonska požuda žene
- 2012/10 - Intrigantan problem
... 2012/10 - Ni kučeta ni mačeta
... 2012/10 - Cvrčak i mrav
... 2012/10 - Kasarna Sv. Augustina
... 2012/10 - Guzica
... 2012/10 - Težina Križa
... 2016/07 - Dnevnik uspješnog čovjeka
... 2016/09 - Rođenje zla iz duha morala
- 2014/06 - Geneza jezivosti
- 2014/11 - Kako ih nije sramota?!
- 2015/02 - Gola guzica: promjena žanra
- 2015/09 - U čemu je skandal?
- 2016/05 - Muške kurve
- 2016/05 - Dići raspelo na sebe
- 2016/07 - Opus Dei u teoriji i praksi
- 2016/11 - Najezda barbara
- 2016/11 - Moralni standardi razvijene demokracije
- 2016/12 - Zvuk osude
- 2017/03 - Kritika seksofobnog uma
IGRA SPOLOVA
- 2009/10 - Socijalizacija ljepotice
- 2010/07 - Pokušao sam te ostaviti
... 2010/07 - Not gonna be ignored!
... 2010/07 - Košarka i košarica
... 2010/07 - Nož u leđima
... 2010/07 - Obaveze bez seksa, to je prava stvar!
... 2010/07 - ''Ti si dužan''
... 2010/09 - Nećeš se predomisliti!
- 2010/09 - O nabijanju i gnječenju
- 2011/05 - Jednom nedavno...
... 2011/08 - Druge oči
... 2011/08 - Lov na ljepotu
- 2011/09 - Predstava Trtanika u Mrduši Donjoj
- 2014/10 - Ženska spika
- 2016/01 - Čistoća je pola bolesti
- 2016/03 - Ko to tamo glumi pičkom
- 2016/06 - Zašto nas to nije iznenadilo
- 2017/01 - Šublerska slijepa pjega
ORNAMENT I ZLOČIN
- 2009/10 - (Izvan)brodski dnevnik 2009.
- 2010/01 - Zidanje kao uvjetni refleks
- 2010/04 - Napuhane duše lete u nebo
- 2010/05 - Post o sirotim bogatim ljudima
- 2010/08 - Spasio bih vatru
- 2010/09 - Balon
- 2011/01 - Fetiš pečata
- 2011/07 - Trinom stradalog albatrosa
- 2011/09 - Zna se tko zna
- 2012/04 - And they love her
- 2012/07 - Déja vu
- 2013/01 - Sloboda koja sputava
- 2013/03 - Hladnoća srca prikrivena izljevom osjećaja
- 2013/07 - Ljetni post
- 2015/02 - Mali narodi trebaju samo velike inaugursuzacije
- 2015/04 - Gospe ti presvete!
- 2015/11 - Đonom
- 2015/11 - Zapisi sa smetlišta
- 2016/11 - Ccc, kakva drama!
CRNA OVCA
- 2009/10 - O izdvajanju
- 2009/10 - Nećeš ga naći
- 2009/11 - O običnim malim ljudima
- 2011/03 - Selotejp blues
- 2011/04 - Udružena korizmena zločinačka organizacija
- 2011/06 - Ne daj se...
- 2011/10 - Hod
- 2012/01 - Gospe ti svete!
- 2012/04 - Rigoletto
... 2012/04 - Rigoletto – 1 (Devedesete)
... 2012/04 - Rigoletto – 2 (Stadion)
... 2012/04 - Rigoletto – 3 (Čavoglavci)
... 2012/04 - Rigoletto – 4 (Ay Carmela)
... 2012/04 - Rigoletto – 5 (Normalna)
... 2012/04 - Rigoletto – 6 (Golijat)
- 2013/12 - Desno i lijevo
- 2016/08 - Stupovi društva
DVOSTRUKI AGENT
- 2009/11 - Dvostruki agenti
- 2010/01 - Građegovnari ili što se krije ispod žbuke
- 2010/05 - Reci, ogledalce...
- 2011/09 - Pravi razlog politikantskih filmova
- 2013/09 - Lucidni sebi unatoč
- 2016/04 - Kad ne ide satira, onda će autosatira
TKO JE UKRAO STVARNOST?
- 2009/12 - U troje, u dvoje i u prazno
- 2010/02 - Simuliranje simulacije
- 2010/05 - Zadrta zadrtoj?
- 2010/08 - Prava slika grada
- 2010/11 - Sveta crkva slike
- 2010/12 - Imagologija
- 2013/07 - Skriven iza lažnih nickova
- 2016/06 - Hashtag imagologija
- 2017/01 - Što je bilo prije: kokoš ili metakarton?
MASLAC I MARGARIN
- 2010/01 - O žeđi i pijenju
- 2010/02 - Folkrok partizani
- 2010/03 - Duende
- 2010/06 - Odličan đak
- 2011/12 - Lice i naličje pjesme
- 2012/07 - Pr(lj)ave riječi
- 2013/01 - Bosonoga misao
- 2013/03 - Život i performans
- 2013/09 - SAE - tuce pjesama i još jedno
- 2016/05 - PuŠ vs SAE
- 2016/12 - Rupa u ormaru
VELIKO OKO
- 2010/02 - Opće mišljenje vojske
- 2010/03 - Kao automat za kavu
- 2010/05 - Nagni se, Narcise...
- 2010/06 - Nasilje normalnosti
- 2010/07 - Ostvarujuća moć privida
- 2012/02 - Sto godina beskonačnog labirinta
- 2013/02 - Nasilu na Silu
- 2013/04 - Biti kao svi
- 2014/05 - Zeitgeist
- 2015/05 - Paradoks narcisoidnosti
- 2015/09 - Krivi ste vi
- 2015/12 - Kalifete na fete
- 2017/02 - O pizdunstvu ili Lijepa naša Austrija
PISOPUT
- 2010/06 - Ja, luđak
- 2011/01 - Mjesto s kojeg pucaju tornjevi
BIM-BAM-BAM
- 2010/10 - Pismo izgubljenoj 100% djevojci
- 2012/03 - Tempera(ment)
- 2013/01 - Duende oči
- 2013/06 - Tvoj slučaj
- 2013/07 - Nostalgija futura drugog
- 2014/10 - Ljubav
- 2015/02 - Kontra ljubavi
- 2105/03 - Ja, Ti, Mi
- 2016/02 - Držati pticu
- 2016/06 - Mogućnost drolje
- 2017/01 - Grijeh ljubavi
GOSPODARI SVIJETA
- 2010/11 - Drveno željezo ili patetični cinizam
- 2011/02 - Kako smo dospjeli ovdje gdje smo danas
- 2015/01 - Nijanse lijevog spektra
- 2015/01 - (Vuci)batine
- 2015/05 - Čovjek je čovjeku ovca
- 2015/07 - Minut semantike
- 2015/07 - Matija protiv Babinha
- 2015/10 - Mnogo vike nizašto
- 2015/10 - Demonopolizacija paradne malignosti
- 2015/12 - O sisama i guzicama u Mrduši Donjoj
- 2016/02 - Matija protiv Babinha 2
- 2016/04 - Pozadina kreševa
- 2016/06 - Heroj, a ne bankaroid
- 2016/07 - Drljača od tri groša
- 2016/08 - Asovi vazelinskog uklizavanja
- 2016/09 - Ravno do dna
FALANGA
- 2011/01 - Index na indexu
- 2012/08 - Falanga
- 2013/06 - Test osobnosti
- 2014/09 - Dva tipa smijeha
- 2014/11 - Kritika pomračenog uma
- 2014/12 - Kultura Komunikacije
- 2015/01 - Rođen na prvi april
- 2015/01 - Mržnja govora sprdnje (1)
- 2015/10 - Večernji krivolov
- 2016/04 - Lov na crvene vještice
- 2016/08 - Gospe ti čudotvorne!
- 2016/10 - Fizika pomrčine sunca uma
- 2017/01 - Amen
BITKE O BITI BITKA
- 2011/03 - Probavljivost duše
- 2011/09 - Tema s varijacijom
- 2012/05 - Misao još nemišljena
- 2012/06 - Jebanje dvadeset lipa
- 2014/09 - Krvave ruke
- 2014/11 - Mundana desideria
- 2015/02 - Dobar, loš, zao
- 2015/02 - Spektar sive
- 2015/07 - Mar(kićk)a
- 2015/08 - Lítost
- 2016/01 - Anatomija funkcije
- 2016/03 - Vječno povraćanje istog
TRAGOM MUNJE
- 2012/05 - Pravda je pobijedila
- 2012/07 - Sve samo ne rasistička zemlja
- 2012/12 - Propast svijeta
- 2015/01 - Intencija zOOma
- 2015/04 - Dr. Prolupao SkrOz
- 2016/04 - Defile tustaša
- 2016/06 - Tragom munje
REPUBLIKA FARSA
- 2013/06 - Ćudoredna bitanga
- 2013/11 - Spin godine
- 2014/05 - Propuštena helpie prilika
- 2014/08 - U čemu je sramota?
- 2014/09 - Republika Farsa
- 2014/10 - Samostan sv. Hipokrita Hipokrata
- 2014/11 - Zapisi iz ludnice
- 2015/03 - Zatvoreno pismo
- 2016/05 - Drkadžije
- 2016/06 - Približavanje oluje
- 2016/08 - Nijedne nema bolje od naše milicije
- 2016/08 - Ovo već stvarno prestaje biti smiješno
- 2016/08 - Sloboda govora mržnje (1)
- 2016/09 - Bijedništvo traje dalje
- 2016/09 - Nujna li rujna
- 2016/10 - Homo cylindriacus
USPUT REČENO
- 2010/09 - Sirove strasti
- 2010/11 - Proljeće je čak i u novembru
- 2011/02 - S onu stranu dobra i zla
- 2011/09 - Rekvijem
- 2012/06 - Test inteligencije
- 2015/08 - Nije šija nego vrat
- 2015/12 - Babe i žabe
- 2016/06 - Neke se stvari u životu ne može reći nego CAD naredbama
- 2016/06 - Za neke stvari u životu ni CAD nije dovoljan
- 2016/08 - Slobodna Vlast
- 2017/01 - Život je lijep petka 6.1.2017.